המסע לגילוי שורשי המפכה הציונית ומרד תנועת הנוער - שואה וגבורה

שואה-וגבורה1

שואת העם היהודי תופסת מקום מרכזי בשיח החברתי, הפוליטי, התרבותי והחינוכי ומעלה בתוכנו שאלות עמוקות על הלקחים המוסריים ומשמעותו של הזיכרון. המסע לפולין הפך בעשורים האחרונים לאחד הכלים המרכזיים דרכו מתמודדת החברה הישראלית עם תוכן זה.

מרכז הדרכה "המעורר" פועל בתחום המסעות לפולין מאז 1996. במהלך שנים אלו נצבר ניסיון רב וגובשה משנה חינוכית פדגוגית מעמיקה בנושא תפקידו החינוכי של המסע, מבנה ואופי ההדרכה הייעודיות לבני נוער ולמבוגרים.

המסע מפגיש עם התקופה החשוכה בתולדות האדם, תולדות העם היהודי. לא "פלנטה אחרת", כי אם תופעה אנושית והיסטורית, החושפת את הטוב והרע הצפונים בנפש האדם ואת הציווי המוסרי המופנה כלפי כל אחד מאתנו – לבחור בטוב ולפעול למענו.

מדריכי תחום פולין במרכז ההדרכה "המעורר" הינם אנשי חינוך, אשר עוסקים שנים רבות בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ובעלי תואר אקדמי ותעודת מדריך במסעות לפולין של משרד החינוך.

אנו פועלים עם כל סוכני הנסיעות המאושרים במכרז משרד החינוך.

מסעות לבתי הספר

הפדגוגיה הייחודית שלנו:

  • הפדגוגיה שלנו מושתתת על קודים של חינוך בלתי פורמאלי | תרבות של שיחה במעגל, גיבוש הקבוצה המודרכת, קשר אישי בין מדריך לחניך, עידוד לקיחת אחריות של החניכים על המסע. במסעות "המעורר" ניתן דגש על כוחם של בני נוער להיאבק מול מציאות שאינה צודקת בעיניהם, מתוך שאיפה לשנותה.
  • הדרכה בקבוצות קטנות | ההדרכה בתהליך ההכנה ובמסע תתבצע בקבוצות של כ-20 חניכים. אופן פעולה זה מאפשר היכרות מעמיקה בין המדריך לחניכיו. במהלך תהליך ההכנה יקיים המדריך שיחות אישיות עם כל אחד מחניכיו.
  • אקטיביות חניכים | אנו מעודדים הדרכות חניכים במסע, הכנת טקסים, הכנת פעילויות חברתיות למהלך המסע.
  • ליווי הצוות החינוכי למסע | בניית צוות חינוכי משותף למדריכים ולמורים שיעביר את פעולות הערב למסע בקבוצות קטנות. אנחנו מעודדים מעורבות רבה של המורים במסע, תוך תיאום ודיאלוג עם המדריכים, בהתאם לרמת הציפיות של המורים ורכז/ת המשלחת מאיתנו, המדריכים.

במרכז התהליך החינוכי הכולל את ההכנה והיציאה למסע לפולין – שלוש שאלות:

  • שאלת האדם | מה מניע את האדם בין כוחות הטוב לכוחות הרע המצויים בו?
  • שאלת הזהות | מה מרכיבי הזהות שלנו ומהו הקשר לעם היהודי אז והיום?
  • שאלת הבחירה | כיצד מתעצבות בחירותיהם של בני אדם במצבים השונים אז והיום?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

המדריכים שלנו....

אורי מייזלמן מדריך מסע שהפך לסרט על חשיבות קיומם של המסעות לפולין

עמית יזרעאלי בשיתוף עמותת קוד לישראל מפתחים אפליקציה ייחודית שתחזק את החוויה והמעורבות של התלמידים במסע

מסע מבוגרים וצעירים

מאפשר לאנשים בוגרים אשר לא השתתפו במסעות לפולין כבני נוער לערוך מסע לפולין כחלק מקבוצה. ניתן לעשות זאת במקום העבודה, סטודנטים, אנשי חינוך, רשויות מקומיות, מסע שורשים ועוד.

מסע אשר משלב בין העבר האישי והמשפחתי ובין סיפורם של יהודי פולין ואירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה. במסגרת המסע אנו משלבים סיורים לימודיים היסטוריים ואתרי תיירות מרשימים.  לאורכו של התהליך אנו שואפים לבירור הקשר של כל משתתף ומשתתפת אל מעגלי הזהות היהודיים, הישראליים, האישיים והחברתיים, במטרה ליצור הזדהות, שייכות ואחריות על עתיד החברה ופיתוח אחריות אישית.

אנו רואים במסע לפולין הזדמנות להפגיש ולגבש חבורות המגיעות מסקטורים שונים ומתחומי עיסוק מגוונים, מפגש בין אנשים שונים בחוויה אינטימית ומקרבת היוצרת חבורה מלוכדת ומחויבת.

בתהליך ההכנה עוברים המשתתפים היכרות עם תוכנית המסע לפולין, בו משתלבים תכנים העוסקים בלמידת ועיצוב זיכרון השואה, העמקה בנושאים מעולמות ההיסטוריה, הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה האישית והחברתית, יהדות ותרבות ישראל ועוד. מעבר לכך נחשפים המשתתפים לסיפורים האישיים של חברי הקבוצה, משפחותיהם ועולמם האישי. הלמידה נערכת במעגל משוחח וקרוב.

אנו במעורר מובילים מסעות לפולין משנת 1996 בני נוער, צעירים ומבוגרים. בין המסעות אותם הדרכנו בזק בין לאומי, מכללת גורדון, אוניברסיטת בר אילן, קופת חולים מאוחדת, מסעות שורשים, ועוד.

מסע לפולין לצעירים בהדרכת "המעורר" - לחצו לכתבה

מסע בארץ

סמינר נודד בן 4-3 ימים ברחבי הארץ בנושא העם היהודי בשואה דרך נקודות המבט הייחודית של הנוער.
במסע אנו מתמקדים בסיפורן מעורר ההשראה של תנועת הנוער בגולה ובישראל, בתפקיד שהן לקחו במאבק על עתידו של העם היהודי ובאמונה שליוותה אותם – "התבונה לראות, האומץ לרצות והכוח לבצע".

מתוך למידה של היסטוריה, נבחן את הקשר הרצוי בין שימור הזיכרון לבין עיצוב חברה טובה וצודקת גם היום.

מבין אינספור סיפורי גבורה, תושייה ואנשים טובים, אני בוחרת להתמקד בבני הנוער. בני הנוער שקמו, התנגדו ולא ויתרו לרגע. בני נוער שראו מחובתם להציל את מה שאפשר, למרוד, לסחוף. מהכוח שלהם, הרעיונות, אנחנו צריכים ללמוד, כי זה מקומנו, ובנו טמון הכוח והמוטיבציה להוביל ולשנות את מה שמפריע לנו.

רון, תלמידה כיתה י"א, תיכון אשל הנשיא-

"בסמינר הרגשתי חיבור לשורשים שלי. פעם ראשונה שהצלחתי לחשוב על השואה מנקודת מבט אחרת, קרובה יותר אליי. הבחירות שבני נוער בגילי עשו גרמו לי לחשוב הרבה על מה התפקיד שלנו כנוער בישראל של היום."

-יעל, תלמידת כיתה י"א, תיכון זיו ירושלים