המסע לארץ הבחירה

המסע לארץ הבחירה היא תוכנית חינוכית ייחודית לשכבות י'-י"ב – שלושה עד חמישה ימים של מפגש משמעותי של הקבוצה עם נופיה הגאוגרפיים והאנושיים של ארץ ישראל.

המסע משלב חוויה קבוצתית עוצמתית ויוצאת דופן עם חינוך ערכי באווירה פתוחה ובלתי פורמלית, תוך פיתוח קודים של אחריות ומעורבות חברתית, העמקה בזהות היהודית-ציונית שלנו וחינוך ליצירת חברת מופת בארץ ישראל ברוח שוויון ערך האדם.
המסע עשיר בפעילויות מגוונות המעניקות לכל חניך וחניכה מקום לבוא לידי ביטוי ולחוות חוויה של גילוי וערך עצמי. המסע מזמין את החניכות והחניכים לקחת חלק פעיל באחריות לעיצוב החברה בישראל.

מטרות המסע

המסע יחבר את החניכים והחניכות לחזון הציוני (יצירת חברת מופת בארץ ישראל) ויזמין אותם להיות חלק מהגשמתו בדורם. 

בסיומו של התהליך החינוכי במסע ירגישו החניכים תחושת שייכות, משמעות וחיוניות, ויראו בעצמם כבעלי תפקיד חיובי ומנהיגותי ביצירת חברה טובה וערכית יותר הן בסביבתם הקהילתית והן בהמשך חייהם כבוגרים בחברה הישראלית.

במסע נקשור בין האתגרים האישיים של החניכים לבין שאלות העומק על החיים כאן בישראל.

נשאל יחד שאלות גדולות על החיים שלנו בארץ:
מה הקשר בין עם ישראל וארץ ישראל? מיהו יהודי? מה המשמעות של עליה לארץ גם בימינו? מה בין עליה להגירה? איך יוצרים חברה שטובה לכל האנשים? מה יחזק את ישראל? מה בונה בית ומה מפרק? מהו שלום? ועוד.

דיון אישי בשאלות עומק תורם לגיבוש תפישת עולם מורכבת ושורשית.

מסע בונה צוות חינוכי בונה מסע.

המסע רותם אליו את צוות המחנכים להובלת תהליך חינוכי משותף: מעורבות עמוקה בתכנים, במבנה וביישום. המסע מהווה גם עבור הצוות החינוכי עצמו פעילות שיא מגבשת, מלמדת ומעצימה שיוצרת חיבור וגאווה לבית הספר ולתלמידים.

יתרונות ייחודיים

  1. תכנית המסע מודולרית וגמישה המותאמת באופן ייחודי לכל בית ספר, על מנת להעניק מענה הולם לצרכים ולמטרות של מגוון כיתות, אוכלוסיות ומוסדות חינוכיים בעלי אופי שונה.
  2. ליווי חינוכי ערכי. רכזת מסע מלווה את רכזת השכבה ואת הצוות החינוכי בהובלתו, בנייתו והוצאתו לפועל של המסע, כך שיהיה תהליך ולא אירוע חד פעמי, תוך יצירת שיח ערכי פורה ומשמעותי.
  3. איכות ההדרכה. המדריכים כולם הינם מדריכים מקצועיים ומנוסים, בגילאי 25-35, בוגרי תנועות נוער, אנשי חינוך הפועלים יום יום לשיפור דמותה של החברה הישראלית ורואים במעשה ההדרכה שליחות אישית. חלק מרכזי מאיכות המסע טמון בקשר האישי שנוצר בין בני הנוער לבין מדריכי המסע שמהווים עבורם דוגמא אישית.
  4. הסטנדרטים הגבוהים ביותר מבחינת לוגיסטיקה, ארגון ושמירה על החיים
  5. תכנית המסע מחוברת לתכנית הליבה להכרת הארץ. התכנית נבנתה עם אגף של"ח ומומלצת על-ידו.

מה אומרים עלינו?

"הדוגמה האישית של צוות מדריכי "המעורר" עוררה את הערכתם של התלמידים ונסכה בהם אמון בדרך המוצעת. הם גילו מקצועיות, אחריות, סדר וארגון ושיתוף פעולה. כל המדריכים היו מנוסים והיו מיומנים ביותר בהובלת הקבוצות מההיבט הערכי, מההיבט הרגשי ומההיבט התוכני, ועשו זאת תוך גילוי מנהיגות מגייסת שייתרה את הצורך בהתערבות המורים בענייני משמעת. המורים התפנו לחוות את המסע לצד התלמידים, נהנו מאוד ונתרמו גם הם."

-חגית דב, תיכון אורט סינגלובסקי, תל אביב

"התרשמתי מאוד מרמת ההדרכה הגבוהה, מתחושת השליחות של המדריכים והמדריכות, מההשקעה האינסופית בפדגוגיה כמו גם בהיבטים האירגוניים. אני חושב שהצלחת המסע קשורה בראש ובראשונה לקשר המשמעותי שנוצר בין צוות ההדרכה לתלמידים. התרשמתי מהמאמצים שעשו המדריכים כדי להכיר כל תלמיד, היחס האישי וההשקעה בגיבוש החברתי."

-יורם חיים, מנהל תיכון זיו ומרקס, ירושלים

"העיבוד הרגשי והערכי נעשה לאורך כל המסע, לאחר כל פעילות וכמובן בסוף כל יום, באמצעות מעגלי שיח עם התלמידים והמחנכים. כלי זה היה חלק משמעותי ביותר לאורך כל המסע בו נעשה בירור רעיוני וחוויתי של זהותם האישית, היהודית והציונית של התלמידים, תוך חשיבה על תפקידם כמקבלי ההחלטות של המחר והיכולת שלהם לחולל שינוי חיובי בחברה הישראלית."

-רביטל סבג, רכזת חברתית בית הספר התיכון לחינוך סביבתי עין- גדי

מעולם לא נתקלתי במדריכים של חברת הדרכה חיצונית שמצליחים להגיע לנפש החניכים ולהתחבר אליהם כל כך טוב. ואף ממשיכים לשמור על קשר עם התלמידים באופן כזה: באים להיפגש עמם שוב ושוב, שומרים על קשר בטלפון, מלווים את התלבטויותיהן לגבי יציאה לשנת שירות ומכינה גם שנה אחרי המסע…"

-נדב גרינברג, מנהל פנימיית אלוני יצחק

"הטיול עצמו, על שלביו השונים החל מהתכנון, דרך ההכנה עם הילדים והצוות, הביצוע ועד לסיכום – היו ברמת ביצוע גבוהה במיוחד. איכות ההדרכה והרכזת שמלווה את המסע מההתחלה ועד הסוף הביאו לתוצאה מעולה. בלב שלם וחפץ, אני ממליץ על 'המעורר'."

-עופר ירושלמי, מנהל ביה"ס, כפר הנוער 'הודיות'

נפגשנו בתחילת השנה ופרסנו על השולחן את כל "האני המאמין" הבית ספרי וביקשנו מכן להתאים פעילויות לאני מאמין זה. לקחתן את כל הרעיונות שלנו בשתי ידיים, הקשבתן קשב רב ותפרתן לבית הספר מסע איכותי מאין כמוהו. דאגתן להתאים את כל הפעילויות, החל מהטיולים הרגליים בנגב ועד לסמינרים ולמפגשים ייחודיים שנערכו מול הפזורה הבדואית ותושבי עוטף עזה. הצלחתן להביא את תלמידינו לפסגות של דיון על דילמות המטרידות את החברה הישראלית בימים אלו ובכלל.

-עינת כהן, ביה"ס האזורי עין כרם