סיורים בדרום ובנגב
סיור ומפגש בנגב הצפוני – "עוטף ישראל"
סיור בקיבוץ נח"ל עוז - קיבוץ נח"ל עוז הינו היאחזות הנח"ל הראשונה שהוקמה בשנת 1951 ע"י גרעין של נח"לאים צעירים ממרכז הארץ, בסך הכל 4 ק"מ מול שערי עזה. עם חלוף השנים התמודד הקיבוץ עם אתגרי קיום ביטחוניים וחברתיים, שאינם נראים ממרחק הזמן והמקום, וחרף אתגרים אלה הצליח לשגשג ולגדול. בחלוף השנים מאז "צוק איתן" אף הצטרפו לקהילת הקיבוץ מאה וחמישים איש ואישה. במהלך הסיור נקיים מפגש עם יענקל'ה כהן, ממקימי נח"ל עוז, ונבקר בתחנות הבאות: • בית העלמין – בין רועי רוטברג שנפל בשנת 1956 לדניאל טרגרמן בן ה-4, שנהרג בשנת 2014 ב"צוק איתן" • בית הנח"ל – ההתיישבות על הגבולות בראי ההיסטוריה • תצפית על עזה וסקירה אקטואלית על אתגרי הביטחון
סיור עירוני בשדרות ומפגש עם איש שיח – שדרות, אשר מאז שנת 2001 סופגת טילים משכנתה עזה, הפכה בשנים האחרונות לסמל שמספר את אתגרי החיים על הגבול בימינו. סיפורה של שדרות מזמן לנו גם את סיפור העלייה לארץ והקליטה בה, אשר דרכו נתחבר לשיח על השתלבות חברתית, נברר מה המשמעות של "להיות חלק". שאלות אשר נדונות כולן בצל החיים על הגבול. נברר מהן דרכי התמודדות של חברה עם המצב הביטחוני – מה מחזק חברה? מה מחליש אותה? איך בונים חוסן חברתי?
עמוד השדרה הערכי-מקצועי| יום חוץ סדנאי בבית אשל
עמוד השדרה הערכי-מקצועי הוא חוסנה של היחידה ויכולתה לשאת באתגרי המשימה. לאורך היום, דרך אמצעים מגוונים, נאפיין את עמוד השדרה הערכי-מקצועי של היחידה ונשוחח על הערכים המרכיבים אותו. את היום נתחיל בהדרכת פתיחה בבית אשל שם נפגוש סיפורי גבורה, חלוציות והגנה אשר יהוו כר לדיון על מקומם של ערכים אלו במשימת השוטרים והיחידה. נמשיך לסדנת חוץ חווייתית מפעילה ומגבשת בה נכיר את עמוד השדרה הערכי-מקצועי של היחידה, מרכיביו, לבני הבסיס שלו, ומה עשוי לערערו או לחזקו. בסדנה נעבור בין תחרויות חוץ אתגריות ומהנות דרכן נציף דילמות, ערכים ואתגרים העולים ממשימתה של היחידה ונשאל כיצד נראים אתגרי המנהיגות והלכידות בתפקיד היחידה ביום יום.
סיור בניצנים ונגבה – בין ברית דמים ברית חיים
"ארץ שנתנו לה אוהביה כל אשר יכלו לתת" - סיפורי המורשת של ארץ ישראל הן אבני דרך בשביל עליו אנחנו צועדים קדימה, לעיתים נעבור במקום מסוים ולא נדע כמה עברו בו לפנינו, המסירות של הלוחמים והלוחמות לאורך השנים במקומות שונים בארץ מהווה קשר בל יינתק בינינו לבין עברינו ומשפיעה כמובן גם על עתידנו כאן. בסיור שלפנינו נבחר להתמקד בערך המסירות, מה חשיבותו של ערך המסירות? כיצד אנו מזהים מסירות? איך עומדת המסירות בשעת מבחן? ואיך ניתן לחזק מסירות היום? בניצנים נכיר את סיפור הלחימה הקשה על המקום ונבקר באנדרטת האישה לוחמת. בגבעת תום ותומר נדבר על הבחירה להנציח את אסון המסוקים ועל מקורות הכוח של החברה הישראלית לעמוד בתשלומי מחיר. נסיים בסדנה אתגרית ומגבשת.
בנגב ייבחן עם ישראל – סיור ברביבים ושדה בוקר
• היכרות עם סיפור ההתיישבות בנגב כסיפור של חלוציות אשר חיזק את המדינה שבדרך.
• חיזוק הזיקה והקשר של המשתתפים לנגב.
• הבנה כי חזון אישי וקבוצתי מהווה מפתח לחיזוקה של החברה הישראלית.
• חידוד משמעות השירות במשטרה כמעשה ערכי המתמודד עם המגמות החברתיות הקיימות בחברה הישראלית.
סיור במצפה רביבים
• סיפורם של הצעירים והצעירות שבחרו להיות ראשוני המתיישבים בחבל ארץ נידח ולא מוכר זה.
• הכרות עם מקורות הכח וההשראה של צעירים אלו ועם חזונם בדבר פריצת הדרך אל הנגב וההתמודדות עם אתגרי המדבר כמשימה לאומית שעתידה לשרת את הישוב כולו.
• עמידה על כוחו של היחד כמרכיב מרכזי אשר איפשר את העשייה במקום ואת ההתגברות על המכשולים הרבים.
סיור בשדה בוקר
סיור בעקבות דמותו המרתקת של בן גוריון והאופן בו התמודד עם הכרעות מעצבות בשנותיה הראשונות של המדינה
אתגר הלכידות – סדנת חוץ אתגרית בנושא מנהיגות ולכידות: סדנה מפעילה הכוללת משימות חוץ מאתגרות הדורשות אמון, שיתוך פעולה, נחישות, רעות, שיקול דעת, תקשורת בין מטה לשטח ועוד. באמצעות המשימות נשאל כיצד נראים אתגרי המנהיגות והלכידות בתפקיד השוטרים בתחנה.
סיור במצפה רמון - "בנגב יבחן העם בישראל"
סיור עירוני חווייתי במצפה רמון
• היכרות עם ההתיישבות הציונית בנגב, הדילמות העולות ממנה, ובתוכן התמקדות במפעל עיירות הפיתוח ובסיפורה הייחודי של מצפה רמון.
• היכרות עם יחסי פריפריה-מרכז ועם המציאות החברתית-כלכלית הקיימת היום בישראל והמשתקפת בחבל ארץ זה.
• בחינת סוגיית משמעותה של החלוציות הנדרשת בישראל של העת הזו וברור האתגרים העומדים בפני החברה הישראלית כיום.
• היכרות ומפגש עם עשייה ויוזמות חברתיות ותרבותיות מן השנים האחרונות, ביניהן קואופרטיב "העגלה" שהוקם ע"י תושבים.
מפגש עם איש שיח
מפגש עם תושב/ת מצפה רמון, שיספרו לנו על מצפה רמון מנקודת מבטם, ויחשפו אותנו לדילמות מחיי היום יום של הישוב, ולהתמודדות האישית שלהם עם אתגרי החיים בנגב.
ביקור במרכז המבקרים מצפה רמון
מרכז המבקרים ע"ש אילן רמון נפתח מחדש לאחרונה לאחר שעבר שיפוץ וחידוש. חלקו הראשון של הביקור מוקדם לזכרו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, לסיפור חייו ולסיפור המסע הטראגי אל החלל בו השתתף. חלקו השני של המרכז מוקדם למכתש רמון וסוקר את היווצרותו, התופעות הגיאולוגיות שבו, והצומח וחי הייחודיים שהתפתחו בו
"חינוך בדרך לאילת" | פעילויות חינוכיות קצרות בדרום הארץ
באמצע הדרך לאילת נעצור באחת מתוך התחנות המפורטות כאן, להיכרות מעמיקה עם סיפור לאומי או אזרחי על מסירות, גבורה, התמודדות עם אתגרים וחזון גדול.
דרך היכרות עם סיפורים שונים נשוחח על האופן בו הערכים המגולמים בסיפורים ובמקומות באים לידי ביטוי בפעולת השוטר. נמשיך לסדנת חוץ מפעילה ומגבשת דרכה נשוחח את הערכים שפגשנו בשגרת היחידה ונחזק את הלכידות ביחידה.
מבנה הפעילות:
• עצירה באתר לתצפית והדרכה קצרה (45 דק'-שעה)
• אתגר הלכידות – סדנת חוץ אתגרית ומגבשת- תחרויות אתגריות ומפעילות הדורשות שיתוף פעולה, אמון ומנהיגות ומהוות במה לשיח ער על מקומם של ערכים אלו בשגרת היחידה (45 דק'-שעה)
הפעילויות המוצעות:
1. מצפה רמון- התיישבות בנגב ולכידות חברתית אז והיום:
• תצפית על המכתש, פתיחה ורקע על היישוב בעבר ובהווה
• מפגש עם פעיל חברתי בקואופרטיב מזון "העגלה"- היכרות עם סיפור של יישוב וקהילה שהחליטה לקחת אחריות ביחד ולהתמודד עם יוקר המחיה בדרך מעוררת השראה. נשוחח על אילו ערכים ניתן לקחת מסיפור זה לשגרת היחידה
2. קבר בן גוריון – מנהיגות, דוגמא אישית וחזון:
• תצפית במצפה חגי- היכרות עם האזור וההתפתחות שלו מאז ועד היום
• הדרכה בקבר בן גוריון – חזון ומנהיגות של בן גוריון, בחירתו להגיע להתיישב בנגב, החזון שלו לאזור ואיפה הוא פוגש אותנו היום? מהו החזון הציוני היום וכיצד בא לידי ביטוי במשימת השוטרים?
3. מצפה רביבים (סיור מודרך באתר) – חלוציות, ציונות והקרבה:
• חלוציות בנגב – היכרות עם סיפור הקמה של רביבים כנק' ההתיישבות הראשונה בנגב, אתגרים וקשיים שהתמודדו איתם ודיון על מהי חלוציות היום וכיצד עשויה לבוא לידי ביטוי במשימתם של השוטרים.
• החיים בנגב כיום –חקלאות, מדבר, האוכלוסייה המקומית, פריפריה – כיצד אתגרים אלו באים לידי ביטוי היום ומה ניתן ללמוד מכך על החברה הישראלית?
4. פארק גולדה וביר עסלוג' (צומת משאבים) – סיפור קרב (מלחמת העצמאות):
• תצפית בפארק גולדה – הליכה קצרה ותצפית היכרות עם האזור.
• אנדרטה בביר עסלוג' – היכרות עם סיפור הקרב וההגנה על היישובים בנגב במהלך מלחמת העצמאות, סיפור הגבורה של בני המקום ואיך החיים באזור היום קשורים לאותו סיפור.
• אלו ערכים ניתן לקחת מסיפור גבורה זה למשימת השוטרים?
5. אנדרטת הנגב (ב"ש) – היכרות עם סיפורה של חטיבת הנגב במלחמת העצמאות
• היכרות עם סיפורה של חטיבת הנגב במלחמת העצמאות ושיח על הערכים הבאים לידי ביטוי בסיפור זה.
• היכרות וסיור קצר באנדרטה.
• תצפית והיכרות עם האתגרים הנוכחיים באזור ב"ש- עיר מגוונת, חיים בפריפריה, התפתחות מואצת של העיר המרכזית בדרום.
6. חינוך ונוער בפריפריה- מדרשת בן גוריון\ מצפה רמון
• תצפית והיכרות עם האזור
• סיור בפנימייה לחינוך סביבתי\ פנימייה למנהיגות במצפה רמון – מדוע בני נוער באים למדבר? מה הייחודיות החינוכית של המקום? כיצד משתמשים בסביבה כמנוף ליצירת שינוי חברתי?
• נשוחח על פוטנציאל בני נוער להיות הנהגה חיובית ומה נדרש על מנת לממש פוטנציאל זה ועל השוטר כדמות חינוכית.