מערכי שיעור
מתוך רצוננו להציב את חזונה החלוצי של ישראל במרכז השיח הציבורי, אנו שולחים "ניוזלטר" חינמי אחת לחודש, המכיל שיעורי מחנכ/ת בנושאים אקטואליים. בניוזלטר תוכלו למצוא מגוון רחב של הצעות להתייחסות לנושאים אלו וקישורים לחומרים נוספים לקריאה/לצפייה.
למטה תוכלו למצוא שיעורים ששלחנו בעבר, ומעת-לעת השיעורים האחרונים יועלו גם לכאן לאתר.
תגובות מהשטח לניוזלטר "המעורר":
- אני נהנית מאוד מהתכנים שאתם שולחים. הם מספקים זווית ראיה שונה ומעניינת. תודה
- הרעיונות מעוררים דיון מעמיק וחוסכים לי חיפוש אחר רעיונות ומקורות
- אני עוברת על המערכים ומשתמשת לפי הצורך. לפעמים המערכים גורמים לי לעשות שיעור בנושא שלא חשבתי עליו
- תמשיכו להעשיר את מאגרי החינוך בחומרים אקטואליים ומעוררי מחלוקות - חשוב ביותר!
יחד גם כשקשה
בתוך שבוע מורכב של הסלמה, הגדלת טווח הטילים מצפון שמשפיע על יותר ויותר מאיתנו, וחווים חוסר ודאות לגבי איך תיראה התקופה הקרובה, חשוב לשתף כדי להיות יותר יחד. מטרת המפגש לאפשר מרחב מכיל ואחראי לפרוק את התחושות והחוויה של הימים האלה. נרצה גם לחשוב ולהסכים יחד עם התלמידים.ות איך לחזק את היחד הכיתתי\קבוצתי בתקופה הקרובה.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
שיעור ליום המאה לחטיפה
עברו מאה ימים מאז החלה המלחמה בה נחטפו למעלה 200 ישראלים לעזה. כיום 136 חטופים עדיין מוחזקים בידי חמאס בעזה. מטרת השיעור היא לחזק את ההבנה כי מדינת ישראל והחברה הישראלית מחויבות להחזיר את החטופים כיוון שזה מה שמדינות חייבות לאזרחים שלהן: הגנה ובטחון. בשיעור נרצה להביא את נושא החטופים כנושא שלא יורד מסדר היום, להדגיש שהמאבק להחזרתם אינו רק של משפחות וקרובי החטופים עצמם ומקומם של תלמידים ובני נוער משמעותי וחשוב בשעה זו.
סרטון סליחה על השאלה משפחות החטופים
ר
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
כמה טוב שבאת הביתה
בשיעור הקרוב נרצה לאפיין ולחזק את השיח האחראי, המכבד, המכיר בשונה, בדיון העמדות הפוליטי ובשכנוע, לעומת השיח האלים, הפלגני, המשסע ציבור אחד בשני. נרצה שתלמידינו ידעו להבדיל ביניהם ויבחרו בשיח אחראי.
או- מצגת מלווה
ר
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
כ"ט בנובמבר
כ"ט בנובמבר מסמן את אחד הרגעים המכריעים שבה קמה מדינת ישראל – הרגע שבו קיבלנו הכרה כלל-עולמית בזכותנו לחיות בארצנו – ארץ ישראל. אך יש לזכור שמדינתנו נבנתה לא בחסד האומות, אלא בשל המפעל הציוני העיקש, שבחר ליצור ולעבוד את האדמה והחברה במשך שנים קודם לכן, והיה לעמוד תווך בהכרזת העצמאות והקמת מדינת ישראל.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים
בשיעור זה נרצה לשוחח על תופעה כואבת וקשה שקיימת בחברה. זה קורה מסביבנו ובתקשורת כל הזמן, גם עכשיו במהלך המלחמה. בכל יום אנו עדים למקרים של רצח ואלימות קשה כלפי נשים, נערות וילדות.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
חשיבותה של החקלאות
החקלאות על הגבולות בעלת חשיבות עליונה בשמירה על בטחוננו, בכך שהיא קובעת את גבולות ההתיישבות. הבחירה לקיים חקלאות בגבול הייתה מאתגרת לאורך השנים וכעת במיוחד. אנו חשופים ברשתות ובקבוצות הווטסאפ לבקשות לרכישת סחורה חקלאית מהחקלאים היושבים בגבולות המדינה. בשיעור הקרוב נרצה לדבר על חיוניות וחשיבות החקלאות במדינה, ולמה כ"כ חשוב להשאיר את העסקים של החקלאים פועלים ומתפקדים, דבר שאולי מובן מאליו עבורנו אבל לא בהכרח עבור התלמידים.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
קדושת החיים והשבת החטופים הביתה
בסיומו של חודש מטלטל, מהקשים והמורכבים שידעה מדינת ישראל, בחרנו להביא לשיח את הנושא הטעון כל כך בזמן במלחמה – קדושת חיי אדם.
מטרת השיעור היא חיזוק ההבנה, כי אין ניצחון במלחמה ללא החזרת החטופים הביתה. בשיעור ננסה לתת עוד מילים לתחושות המלוות את כולנו בחודש האחרון, ולבסוף נציע מספר הצעות לפעולה לקידום והעלאת המודעות להחזרת החטופים הביתה. מתוך ההבנה שבבסיס הערכים שלנו, בשגרה ובחירום, כל נפש יקרה, ולא נשאיר אף אחד לבד מאחור.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
מעולה לעולה כוחנו עולה- שיעור לשבוע העליות
השבוע חל שבוע העליות. במיוחד בימים אלה, חשוב לנו להזכיר לעצמנו את חשיבות קיומה של מדינת ישראל כבית לעם היהודי. עלייה היא תהליך מורכב הדורש עזיבה של חיים, עקירה ממקום מוכר ומעבר למקום זר. הציונות מעניקה במשך דורות ליהודים רבים מרחבי העולם טעם למעשה הזה. לעלייה לארץ יש תפקיד מכריע בהוויתה של מדינת ישראל, הן כדי לשמור על היותה בית לעם היהודי והן עבור דמותה של החברה הישראלית. בחרנו להביא כאן גם דוגמאות אקטואליות יותר, של אנשים שבחרו לעלות וליישב את עוטף ישראל או לעלות גם בימים קשים של מלחמה, המזכירות לנו כמה המעשה של עלייה לארץ הוא משמעותי עבורנו כחברה.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
ובחרת בחיים
"הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ–הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים–לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ."
מצגת לליווי טקס לציון יום הזיכרון להירצחו
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
ביטחון איננו רק הטנק- שיעור וטקס לציון 28 שנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל
נקיים שיח ערכי דרך דמותו של רבין וציטוטים שונים שלו בנוגע לחשיבותם של הגנה על המולדת ועל החוסן החברתי שלנו, בכל זמן ובימים אלו במיוחד.
מצגת לליווי טקס לציון יום הזיכרון להירצחו
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
דברים שרציתי לומר
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
פייק ניוז וסנאף
אנו נמצאים במלחמה שמטרתה לזרות בנו פחד. בתוך המלחמה הזו ישנה את המלחמה על התודעה שלנו שהיא זירה בפני עצמה. יש פייק ניוז רבים שמטרתם לעבות את הפחד והחרדה שלנו ועל הדבר הזה אנחנו רוצים לדבר עם התלמידים ולתת להם כלים לבחון מה אמיתי ומה בה להפעיל בנו פחד.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
עוטף ישראל
תושבי עוטף ישראל בחרו לאורך השנים בחירה אמיצה להתיישב בחבל ארץ זה על מנת לסמן את גבולות הארץ. לאורך השנים, התושבים חוו ירי של קסאמים ואיום מתמשך על חייהם ושמרו על בחירתם לגור שם. אנו רואים חשיבות להכיר את מה הייתה ההתיישבות בחבל ארץ זה לאורך השנים, הן מבחינה גאוגרפית והן מעומק של רצף היסטורי ולתת הכרה בבחירה חשובה זו.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
מהי גבורה
אנו נחשפים לסיפורים רבים (ורבים עוד ייחשפו בהמשך) של א.נשים שבחרו בחירות אמיצות, מסוגים ורקעים שונים שהביאו להצלת חיי אדם ושמירה על צלם אנוש במציאות מזוויעה מאין כמוה . ננסה במפגש\שיעור הקרוב לקרב אלינו את המילה הגדולה "גבורה" ולעמוד על כך שבכל אחד מאיתנו יכולה להיות טמונה גבורה.
נספח (מצגת)
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
החדשות ואנחנו
החדשות ואנחנו- גוף השיעור– נספח (מצגת)
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
אורות באפילה
אורות באפילה-גוף השיעור – נספח (מצגת)– נספח (מצגת משחק איפה החתול)
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
תגובה נורמלית במציאות לא נורמלית
מטרת הכלי הזה היא לאפשר לתלמידים להבין שהם לא לבד, שיש עוד חברים כמוהם שחווים דברים דומים ולתת מקום לחוויה הלא נורמלית שאנחנו בתוכה.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
פעילות עיבוד רגשות והתמודדות משותפת
החניכים והתלמידות מתמודדים בימים אלו עם עוצמות גבוהות של כאב ופחד. לפנינו האתגר של עיבוד הרגשות האלה ויצירת סביבה חברתית עוטפת ומחזקת שמעניקה תקווה ותחושת משמעות.
מצורף כאן מערך פעילות המסייע לעיבוד זה.
גוף השיעור – נספח (מצגת) – נספח (מה שלומי)
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
מאגר משחקי חברה מקוונים ופרונטלים
מצורפים כאן משחקים המותאמים למפגשים מקוונים ופיזיים, שמטרתם עיבוד תחושות וחוויות ויצירת מפגש חינוכי הפגתי, משחרר ומחזק.
אנו מזמינים אתכם.ן להצטרף לקבוצת ווטסאפ שקטה בה יישלחו חומרים נוספים לשימוש לצוותים חינוכיים, כיתות וקבוצות – קישור לקבוצה
חוברת משחקים למחנכת ולמחנך - לקראת פתיחת שנת הלימודים ובכלל
כדי לפתוח את השנה ברגל ימין, באווירה טובה ומגבשת, קיבצנו לכם כמה וכמה משחקים שמהניסיון שלנו, עושים את העבודה.
משחקים פשוטים שכל מחנך ומחנכת יכולים ללמוד וללמד בקלות, בלי הרבה עזרים, ובלי לסדר מחדש את הכיתה.
המלצה שלנו? אפשר להתחיל כל שיעור ב10 דק' של "משחק פתיחה" – והתרומה לגיבוש הכיתתי, להנאה שלכם ושל התלמידים ישתלמו בהמשך.
מכינים את בני ובנות הנוער לעולם העבודה - לקראת הקיץ
הקיץ מתקרב אלינו ואיתו ההזדמנות של בני ובנות הנוער לצאת לעבוד, להרוויח כסף ולהתחיל את דרכם בעולם העבודה.
עולם העבודה אינו מקום קל, וכולנו מכירים ומכירות את זה מקרוב, אך עם זאת, זהו גם מקום לפיתוח עצמאות, אחריות ובגרות.
כדי לעזור לתלמידים שלנו להכנס בצורה מיטיבה לעולם העבודה, אנחנו שמחים לשתף אתכם באפליקציה ייחודית לבני נוער, של הסתדרות הנוער העובד והלומד, הנקראת : "עבודה+".
האפליקציה מיועדת לכלל בני ובנות הנוער העובדים בישראל ומטרתה לשמור ולהדריך אותם בעולם העבודה.
בני הנוער יוכלו למצוא באפליקציה משרות פנויות באזור מגוריהם, להכיר את הזכויות שלהם ולתעד את שעות העבודה שלהם והאפליקציה תחשב את השכר וכל הזכויות המגיעות להם.
יצרנו שיעור חברה עבורכן אשר יעזור להכין את התלמידים לקראת הקיץ, לשוחח במשותף על הזכויות והחובות עם כניסה לעבודה, ולהתנסות יחד באפליקציה.
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תשפ"ג - שיעור מחנכת
בתקופה זו בין יום השואה והגבורה ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ויום העצמאות למדינתנו,
בחרנו לספר את סיפורם של אלו שעלו ארצה מן התופת של השואה, לבדם,
ובחרו לצאת אל הקרב ולהגן על המדינה שבדרך.
167 חללים אלו – נצר אחרון , הם סמל ומופת להיסטוריה של העם ושל המדינה שלנו.
80 שנה למרד גטו ורשה - מרד של תקווה - שיעור מחנכת
השנה אנו מציינים 80 שנים למרד גטו ורשה. בחרנו להאיר את סיפורם של לוחמים ולוחמות – המורדים בגטאות, שהיו קרובים מאוד בגיל אל בני הנוער.
לא מבוגרים, לא חיילים – חניכים בתנועות נוער.
בעוד כמה שנים לא יישארו אנשים שחיו בתקופה ההיא, הנוראה מכל.
נדמה שבלית ברירה אנו כולנו ניצבים אל מול השאלות: מה לזכור? את מי נזכור? איך נזכור?
דרך סיפורי הלוחמים נשאל עצמנו יחד האם לבני נוער יש תפקיד ייחודי אל מול רוע, חוסר צדק שנאה וגזענות,
ונתלבט מה דורשים הלוחמים מאיתנו היום.
יצרנו שיעור חברה עבורכם אשר יעזור לספר את סיפור המרד
הסכמות בחברה הדמוקרטית - הרפורמה המשפטית - שיעור מחנכת
בשיעור זה, נבקר את הקצנת השיח בתקשורת, ברחוב ובהפגנות סביב הרפורמה המשפטית, שאנו עדים לה בתקופה האחרונה ביתר שאת. נבין את החשיבות בבחירה המשותפת שלנו כאזרחים – להמשך בנייתה ופיתוחה של המדינה. נתמקד בבחינת חלופות שונות להתמודדות עם המשבר – לא באופי של הכנעה אלא יצירת הידברות ובסיסים משותפים. נכיר את מתווה הנשיא ואף יוזמה של קואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" ששמה במרכזה את ההידברות בתוך העם ליצירת הסכמה רחבה.
התמודדות עם מחלוקות בחברה הישראלית - הרפורמה המשפטית - שיעור מחנכת
בשבועות האחרונים אנחנו עדים למאבק חברתי רחב היקף אשר נוגע להרבה מאוד ציבורים בחברה הישראלית. המחלוקת התחילה סביב הרפורמה המשפטית שהובילה הממשלה, אך ככל שהימים התקדמו היה ברור כי המאבק הוא מאבק על דמותה של החברה הישראלית והדמוקרטיה הישראלית. המחלוקת יושבת על כאבים שונים שיש לציבורים שונים בחברה שלנו. נרצה לאחל כי ההתמודדות עם המחלוקת תבנה חברה ישראלית אחת בה יש מקום לכל גווני האוכלוסיות השונות.
חומרים ועזרים לפעילות ולשיח - יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ה-72
הכנסת והחברה הישראלית - מי מעצב את מי?
בתשיעי לאפריל תתקיימנה בחירות כלליות לכנסת העשרים ואחת. ערוצי התקשורת והשיח הציבורי מרוכזים במסע הבחירות של כל המפלגות ובוויכוחים מהותיים על פניה של החברה בישראל. אנו במרכז הדרכה "המעורר", מבקשים לחולל לימוד המאיר את הקשר בין הפעולות החברתיות שעיצבו את השיח הציבורי – להישגים הפוליטיים שנרשמו בתחום השמירה על חיי-אדם וביחס למדד צמצום הפערים חברתיים.
בדרכו של הרצל - 120 שנים לקונגרס הציוני הראשון
כולנו יודעים שהרצל היה חוזה המדינה, אבל מה בעצם היה חזונו? מטרת השיעור היא לחשוף את התלמידים והתלמידות לחזונו של הרצל לחברה צודקת ולבחון את המציאות בישראל כיום לאור חזון זה. נעמיק ביכולתם של התלמידים והתלמידות להשפיע ולשנות את החברה כדי ליצור אותה כצודקת יותר.
אל מצפון העולם - שיעור לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה
יום השואה הבינלאומי נקבע ע"י עצרת האו"ם לשם זיכרון שואת העם היהודי, שבניו ובנותיו נרדפו ונרצחו בשל שייכותם האתנית ומתוך מחויבות להיאבק בעמדות החברתיות שהובילו לשואה, כגון, שנאה ואפליית האחר, גזענות, אנטישמיות. תאריך זה נבחר משום שהוא היום שבו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי הצבא האדום…
מדינת ישראל וסיפור חייו של רבין - שיעור לחטיבת הביניים
יצחק רבין נרצח לפני שהתלמידים שלך נולדו. כמו כן, ישנם גורמים בחברה הישראלית שעסקו רבות גם לפני הרצח, אך גם לאחריו להשמיץ את דמותו של רבין ולהציגו בתור "בוגד". גם אם ההאשמות הללו ניסו לחבל בדרכו באופן כללי, הן כוונו אליו באופן אישי, ונועדו להצדיק את הרצח כרצח של מישהו שניסה לפגוע במדינת ישראל…
שיעור בנושא בני נוער בעבודה - נלחמים יחד בניצול
הקיץ מתקרב ואיתו עבודות הקיץ בהן יעבדו הרבה מתלמידי כיתתך. רוב בני הנוער כיום, מעל 60%, לוקחים חלק בשוק העבודה. מתוכם, כ-83% מדווחים כי אינם מקבלים את מלוא זכויותיהם בעבודה. בני נוער הם האוכלוסייה המנוצלת ביותר בעולם העבודה בישראל. זוהי תופעה קשה מאוד שעלינו להצליח למגר! …
מאבק באלימות כלפי נשים התייחסות למחאת הנשים דצמבר 18'
השיעור המובא בפנייך עוסק בתופעה כואבת וקשה שהולכת ונחשפת עם השנים בהיקפים גדלים. אלימות נגד נשים מתפרסמת בעיתון במקרי רצח ואלימות קשה – היא נוגעת לנשים בכל הגילאים ובכל חלקי החברה הישראלית. אלימות זו מתבטאת גם בחיי בתלמידות והתלמידים באופנים שונים…