המסע לגילוי שורשי המפכה הציונית ומרד תנועת הנוער - שואה וגבורה

שואת העם היהודי תופסת מקום מרכזי בשיח החברתי, הפוליטי, התרבותי והחינוכי ומעלה בתוכנו שאלות עמוקות על הלקחים המוסריים ומשמעותו של הזיכרון. המסע לפולין הפך בעשורים האחרונים לאחד הכלים המרכזיים דרכו מתמודדת החברה הישראלית עם תוכן זה.

מרכז הדרכה "המעורר" פועל בתחום המסעות לפולין מאז 1996. במהלך שנים אלו נצבר ניסיון רב וגובשה משנה חינוכית פדגוגית מעמיקה בנושא תפקידו החינוכי של המסע, מבנה ואופי ההדרכה הייעודיות לבני נוער ולמבוגרים.

המסע מפגיש עם התקופה החשוכה בתולדות האדם, תולדות העם היהודי. לא "פלנטה אחרת", כי אם תופעה אנושית והיסטורית, החושפת את הטוב והרע הצפונים בנפש האדם ואת הציווי המוסרי המופנה כלפי כל אחד מאתנו – לבחור בטוב ולפעול למענו.

מדריכי תחום פולין במרכז ההדרכה "המעורר" הינם אנשי חינוך, אשר עוסקים שנים רבות בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ובעלי תואר אקדמי ותעודת מדריך במסעות לפולין של משרד החינוך.

אנו פועלים עם כל סוכני הנסיעות המאושרים במכרז משרד החינוך.

מסע לבתי הספר

מטרות המסע:

  • לברר את מקומנו בשרשרת הדורות, להכיר את העולם היהודי שאבד בשואה.
  • ללמוד על פועלן ההנהגות היהודיות בשואה בדגש על תנועות הנוער שהובילו את המרידות בגטאות.
  • ללמוד על תהומות הרוע האנושי שיצרו בני האדם בגרמניה הנאצית ומנגד בחירותיהם של יחידים לצאת כנגד הרוע, להאבק על צלם האדם, גילויי התנגדות וגבורה של יהודים ולא יהודים המהווים מופת ערכי.
  • להתמודד על תפקידנו ואחריותנו על הגשמת הציונות היום בחברה הישראלית ועל דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית.

המסע הוא מפגש חינוכי חשוב ומשמעותי, מעצב ומכונן בחייהן של הנערות והנערים המשתתפים בו. המסע כולו מתנהל ברוח בלתי פורמלי באופן של דיאלוג בין המשתתפים: בין צוות ההדרכה לצוות ביהס ובין המדריכים לחניכים. המסע מתנהל בקבוצות חינוכיות שעוברות יחד את תהליך ההכנה בארץ ובשיחות הערב במסע עצמו בדגש על יצירת קשר אישי, גיבוש ובנית אוירה חברתית שהופכת את הקבוצה למקום המאפשר התמודדות משמעותית עם חוויות המסע. החניכים שותפים אקטיביים במסע, בטקסים, בהדרכת אתרים, בסיפורים משפחתיים ועוד.

לאחר מפגשי העיבוד והסיכום מוקמות קבוצות המשך לפעילות חברתית לבוגרי המסעות.

מסע מבוגרים

מאפשר לאנשים בוגרים אשר לא השתתפו במסעות לפולין כבני נוער לערוך מסע לפולין כחלק מקבוצה. ניתן לעשות זאת במקום העבודה, סטודנטים, אנשי חינוך, רשויות מקומיות, מסע שורשים ועוד.

מסע אשר משלב בין העבר האישי והמשפחתי ובין סיפורם של יהודי פולין ואירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה. במסגרת המסע אנו משלבים סיורים לימודיים היסטוריים ואתרי תיירות מרשימים.  לאורכו של התהליך אנו שואפים לבירור הקשר של כל משתתף ומשתתפת אל מעגלי הזהות היהודיים, הישראליים, האישיים והחברתיים, במטרה ליצור הזדהות, שייכות ואחריות על עתיד החברה ופיתוח אחריות אישית.

אנו רואים במסע לפולין הזדמנות להפגיש ולגבש חבורות המגיעות מסקטורים שונים ומתחומי עיסוק מגוונים, מפגש בין אנשים שונים בחוויה אינטימית ומקרבת היוצרת חבורה מלוכדת ומחויבת.

בתהליך ההכנה עוברים המשתתפים היכרות עם תוכנית המסע לפולין, בו משתלבים תכנים העוסקים בלמידת ועיצוב זיכרון השואה, העמקה בנושאים מעולמות ההיסטוריה, הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה האישית והחברתית, יהדות ותרבות ישראל ועוד. מעבר לכך נחשפים המשתתפים לסיפורים האישיים של חברי הקבוצה, משפחותיהם ועולמם האישי. הלמידה נערכת במעגל משוחח וקרוב.

אנו במעורר מובילים מסעות לפולין משנת 1996 בני נוער, צעירים ומבוגרים. בין המסעות אותם הדרכנו בזק בין לאומי, מכללת גורדון, אוניברסיטת בר אילן, קופת חולים מאוחדת, מסעות שורשים, ועוד.

מסע בארץ

סמינר נודד בן 4-3 ימים ברחבי הארץ בנושא העם היהודי בשואה דרך נקודות המבט הייחודית של הנוער.
במסע אנו מתמקדים בסיפורן מעורר ההשראה של תנועת הנוער בגולה ובישראל, בתפקיד שהן לקחו במאבק על עתידו של העם היהודי ובאמונה שליוותה אותם – "התבונה לראות, האומץ לרצות והכוח לבצע".

מתוך למידה של היסטוריה, נבחן את הקשר הרצוי בין שימור הזיכרון לבין עיצוב חברה טובה וצודקת גם היום.

מבין אינספור סיפורי גבורה, תושייה ואנשים טובים, אני בוחרת להתמקד בבני הנוער. בני הנוער שקמו, התנגדו ולא ויתרו לרגע. בני נוער שראו מחובתם להציל את מה שאפשר, למרוד, לסחוף. מהכוח שלהם, הרעיונות, אנחנו צריכים ללמוד, כי זה מקומנו, ובנו טמון הכוח והמוטיבציה להוביל ולשנות את מה שמפריע לנו.

רון, תלמידה כיתה י"א, תיכון אשל הנשיא-

"בסמינר הרגשתי חיבור לשורשים שלי. פעם ראשונה שהצלחתי לחשוב על השואה מנקודת מבט אחרת, קרובה יותר אליי. הבחירות שבני נוער בגילי עשו גרמו לי לחשוב הרבה על מה התפקיד שלנו כנוער בישראל של היום."

-יעל, תלמידת כיתה י"א, תיכון זיו ירושלים